vindjebuitenrit.nl

We gaan verhuizen!
Boek jouw mooiste buitenrit vanaf januari 2023 bij onze aanbieders op Buitenrijden.nl

Hieronder de meest gestelde vragen, lees deze aandachtig door want grote kans dat jou vraag er tussen staat! Staat jouw vraag er niet tussen? Stuur dan een e-mail naar info@knhs.nl, vermeld hierbij je reserveringsnummer, zo kunnen we je snel op weg helpen!

Reservering en betaling


Verzorgt de KNHS de ritten van Vind Je Buitenrit?

Nee, op Vind Je Buitenrit verzamelen we voor jullie de leukste ritten bij de gezelligste en bijzonderste aanbieders. Wij hebben dus geen invloed op het aantal ruiters per rit, de duur van de rit of het niveau wat nodig is voor de rit. Met dit soort vragen kun je het beste bij de aanbieder van de rit terecht. Een rit boeken gaat via de site, waar je de rit uitkiest die bij je wensen past.


Kan ik een buitenrit reserveren ondanks de coronamaatregelen?

We mogen op buitenrit. We houden ons aan de RIVM maatregelen en de regels die een gemeente extra kan hebben opgelegd. De ritten zijn met 1,5m afstand. Bij sommige locaties is het zelf poetsen en zadelen van de paarden momenteel niet mogelijk.


Hoe werkt Vind je Buitenrit?

Stap 1. Reserveer je buitenrit via de website. Geef aan welk dagdeel jouw voorkeur heeft.

Stap 2. De manege/stal neemt contact met je op over de begintijd van de buitenrit.

Stap 3. Je ontvangt een betaalverzoek.

Stap 4. Na betaling staat je reservering.


Wanneer betaal ik de buitenrit?

De buitenrit betaal je vooraf aan de rit. Zodra de manege of stal de buitenrit bevestigd heeft. Ontvang je een betaalverzoek voor de buitenrit. Dit gaat via je Vind je Buitenrit-account. Je moet dus even inloggen. De betaling verloopt verder via de bekende betalingsmogelijkheden zoals Ideal. Let op je plek is pas definitief nadat je betaald hebt.


Tot wanneer kan ik een rit kosteloos annuleren?

Tot 5 dagen voor de buitenrit kan deze kosteloos worden geannuleerd. Dit kan zelfstandig worden gedaan door beide partijen, de organisatie van de rit kan een rit dus ook annuleren.


Wanneer ben ik verplicht een rit te betalen?

Tot 5 dagen voor de rit kan deze kosteloos worden geannuleerd. Binnen een annulering van 5 dagen voor de rit of als de ruiter niet komt opdagen is het niet mogelijk om het betaalde bedrag terug te ontvangen. Betaal de rit zodra deze is geaccepteerd door de aanbieder, het liefst binnen 48 uur. Na betaling is je reservatie definitief. Kom je niet op de afgesproken datum rijden of annuleer je binnen 5 dagen de rit? Dan krijg je je geld niet terug. 


Waarom moet de manege/stal de reservering eerst accepteren?

Het kan voorkomen dat een paard kreupel of ziek wordt. Hierdoor kan er onverwachts minder capaciteit zijn op een buitenrit. Het kan ook gebeuren dat er geen paard beschikbaar is dat past bij jouw rijervaring, gewicht of lengte. Veiligheid voor ruiters en de paarden gaat altijd voor. Mocht zo’n geval zich voor doen dan kan de aanbieder van de buitenrit in overleg met jou een andere dag of tijdstip overeenkomen.


Wanneer is mijn reservering officieel?

Een boeking is een boeking als er betaald is. Minimaal 2 dagen van tevoren moet er betaald zijn, anders gaat de rit niet door. Zolang er niet betaald is, is er geen boeking. Na het maken van de reservering, komt de reservering na 48 uur te vervallen.


Kan ik mijn rit opzeggen?

Dat kan, maar wel 5 dagen voordat de rit plaats zou vinden. Zo geef je de aanbieder ook de ruimte om een andere klant aan te kunnen nemen. Annuleer je maximaal 5 dagen van tevoren, dan kan dat kosteloos.


Hoe maak ik een reservering?

Bekijk de video over hoe je een reservering maakt. Je maakt een aanvraag voor de reservering. Wanneer deze definitief is betaal je de buitenrit.


Hoe kan ik een rit wijzigen?

Een rit kan worden gewijzigd tot 5 dagen voor de rit. Dit kan worden gedaan door contact op te nemen in de chat via de reservering.


Hoe neem ik contact op met de organisator van een rit?

Na de reservering kan je via vindjebuitenrit.nl chatten via de chatbox.


Kan ik een rit boeken met mijn eigen paard?

De meeste ritten zijn bedoeld voor ruiters zonder eigen paard. Bij de ritten waar je ook mee kunt met je eigen paard staat dit vermeld.


Wat kost een rit?

Dat is afhankelijk van de aanbieder van de rit, de prijs vind je altijd op de reservering.


Is mijn rit meteen definitief?

Nee, je rit is pas definitief als deze betaald is. Heb je geen acceptatie ontvangen? Dan gaat de rit ook niet door.


Handig om te weten voor je op buitenrit gaat


Kan ik een cap lenen of huren op stal?

Het dragen van een cap die VG1 01.040.2014-12 CE-gecertificeerd en goedgekeurd is, is verplicht op de buitenrit. Hierdoor hebben eigenlijk alle stallen een cap te leen. Bij een paar stallen moet je de cap huren denk dan aan bedragen van rond de €2,50 per cap.


Kan ik ook contant betalen?

Contante betaling bij de manege of stal is niet mogelijk.


Kan ik ook mee op rit zonder rijervaring?

Jazeker! Let erbij dan wel op dat je een rit voor ‘onervaren’ ruiters boekt. Ook is het handig om dit even door te geven aan de aanbieder van de rit. Er zijn een paar ritten waar je mee op rit kan als je geen rijervaring hebt. Dit zijn stapritten waarbij de paarden door de begeleiding eventueel worden vast gehouden.   Lees hier meer over deze ritten. 


Wat betekent de gevraagde rijervaring?

Onervaren (stap) – beginner (stap, draf) – half gevorderd (stap, draf, galop) – gevorderd (stap, draf, galop ook over kleine paden en in “spannende” situaties).


Ik heb geen rijlaarzen, wat kan ik het beste dragen?

Mocht je geen rijlaarzen of rijschoenen hebben trek dan regenlaarzen aan. Deze hebben een goed profiel en zijn hoog waardoor je voeten goed in de beugel blijft zitten en je ook niet kan blijven haken omdat de schacht van de laars hoog is. Heb je deze ook niet trek dan de schoenen aan waar ook een goed profiel onder zit. Bij sommige stallen hebben ze rijlaarzen staan die je kunt lenen. Moet dan wel net je maat tussen zitten dus ga hier niet van uit.


Op wat voor soort paard ga ik een rit maken?

Dit is afhankelijk van de aanbieder van de rit. Je kunt van tevoren even contact opnemen om eventuele wensen door te geven, maar ga er wel van uit dat de aanbieder jou en je rijervaring goed heeft ingeschat en dat hij zijn paarden goed kent en zo zorgt dat jij veilig kan genieten van je buitenrit!


Wat voor kleding kan ik het beste aantrekken? 

Dit hangt af van het seizoen en het weer, maar doe vooral pracktische kleding aan. Je jas moet goed dicht kunnen. Om schuurplekken te voorkomen, kun je het beste zorgen dat je broek niet te wijd is. Laat je sieraden zoveel mogelijk thuis in verband met je eigen veiligheid. 


Over de website


Waarom moet ik een account aanmaken?

Dit is om te zorgen dat  de gegevens van de ruiters zoals leeftijd, lengte en gewicht gelijk doorgegeven kunnen worden aan de verzorgen van de buitenrit. Deze heeft de gegevens nodig voor het indelen van de paarden. Daarnaast verloopt de betaling van de buitenrit via jouw account in Vind je Buitenrit.


Hoe maak ik een account aan?

Bekijk de video over hoe je een account aanmaakt. Een account heb je nodig voor het reserveren van een buitenrit.


Betaal ik meer via de website Vind je Buitenrit?

Nee, de tarieven op Vind je Buitenrit zijn dezelfde tarieven, wanneer je rechtstreeks bij de manege een buitenrit reserveert. KNHS-Leden ontvangen via deze weg 5% korting.